Toen Koen een kijkje nam op de open dag van de pabo, wist hij meteen dat hij aan de slag moest in het basisonderwijs. “Iedereen op de open dag sprak mijn vriendin aan en ging ervan uit dat we daar voor haar waren. Maar we waren er voor mij! ‘Werken er dan zó weinig mannen in het basisonderwijs?’, dacht ik. Dat wekte mijn interesse en de switch naar het onderwijs bleek inderdaad een goede zet.”
Koen Sibbel
Groeien en bloeien
“Ik ben heel graag bezig met een verbeterproces”, vertelt Koen. “Voor de pabo heb ik International Business gestudeerd op het mbo en daarna anderhalf jaar op het hbo. Ook in dat vakgebied draait alles om verbeteringen. In het onderwijs is dat niet anders. Je ziet resultaat van je werk en helpt anderen, in dit geval je leerlingen, groeien.”
Een werkdag is voor Koen geslaagd als zijn klas met een goed gevoel naar huis gaat. “Dat is altijd mijn doel: aan het einde van de dag denken ‘ze zijn weer ergens beter in geworden’. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want in iedere klas zitten altijd kinderen die moeite hebben met bepaalde onderwerpen. Maar ik ga graag de uitdaging aan om ze te laten opbloeien, want het is belangrijk dat ze in zichzelf blijven geloven.”
Twee groepen tegelijk
Koen geeft les in groep vijf en zes. “Deels omdat ik het heel leuk vind en deels omdat we nog steeds veel merken van het lerarentekort.” Koen is meer van het oplossen dan van het klagen, dus hij pakt deze kans met beide handen aan. “We vinden samen altijd een manier om iedere leerling les te geven. We hebben het nu zo opgelost dat ik twee dagen in de week zowel groep vijf als groep zes lesgeef. Er zit een schuifdeur tussen de twee lokalen en ik werk samen met een onderwijsassistent, dus het is goed te doen. Natuurlijk is het soms hectisch, maar die veranderingen houden je week ook lekker dynamisch!”
Positief benaderen
Wisselen tussen de verschillende groepen van De Laarakker gaat voor Koen heel natuurlijk. Doordat de school met Positive Behaviour Support (PBS) werkt, is De Laarakker één geheel. “Deze methode houdt in dat we niet met regels, maar met gedragsverwachtingen werken”, legt Koen uit. “Overal in de school hangt een lijstje waar iedereen zich aan houdt. Zo is één van de gedragsverwachtingen dat we in de gang rustig lopen. Dat is iets anders dan ‘niet rennen’. Die positieve benadering werkt zowel voor de leerkrachten als de leerlingen heel goed.”
Een aardig woordje over de grens
Een andere innovatieve insteek van De Laarakker is het Vroeg Vreemde Talen Onderwijs (VVTO). Vanaf groep 1 krijgen alle leerlingen minimaal één uur in de week les in het Engels. “In dat uur mag iedereen alleen maar in het Engels praten”, zegt Koen. “De leerkrachten geven de input en de kinderen mogen daar vervolgens met elkaar over praten. In de eerste jaren gaat het onder andere over kleuren, vormen en dieren. In de bovenbouw kletsen we over de route naar school.”
“Voorheen hoorden we van middelbare scholen dat het Engels-niveau van onze leerlingen ondermaats was”, vervolgt Koen. “Tegenwoordig ontvangen we daar alleen nog maar complimenten over! Wij leren ze vast Engels luisteren en spreken, wat het schrijven op de middelbare school een stuk makkelijker maakt. Vaak kunnen de leerlingen al een stuk meer dan ze zelf denken, doordat ze Engels horen op televisie of in games. Een uurtje in de week is daarom meestal al genoeg om het niveau flink omhoog te tillen.”
Een spiegel voorhouden
Waarom het onderwijs dé perfecte plek voor Koen is? “Kinderen zijn goudeerlijk en daar ben ik dol op! Het is confronterend, want ze houden je de hele dag een spiegel voor. Of je iets nou goed of slecht doet: je hoort het van ze! Daarnaast zijn kinderen ook gewoon heel grappig. Ik vind het superleuk om humor en sarcasme in mijn lessen te stoppen en merk dat dat bij de kinderen ook aanslaat.“
Stages, stages en nóg meer stages
Het basisonderwijs was voor Koen liefde op het eerste gezicht, maar dat was zeker niet voor zijn hele pabo-klas het geval. “Alle mannen werden het eerste jaar samen in één klas gezet. Dat was heel gezellig, maar aan het einde van dat jaar was meer dan de helft gestopt. De voornaamste oorzaak was de verplichte kleuterstage. Tegenwoordig kun je ook voor andere stages kiezen en dat is volgens mij een heel goede verandering.”
De stages waren voor Koen namelijk dé hoogtepunten van de opleiding. “Je leert ontzettend veel tijdens een stage. Je mag meteen aan de slag en leert alle onderdelen van het vak kennen. Na mijn afstudeerstage kreeg ik de kans om bij De Laarakker aan de slag te gaan en dat doe ik nog steeds met veel plezier. Regelmatig komen mensen die twijfelen over de pabo een dagje met mij meekijken. In de praktijk zie je namelijk pas echt of een baan wel of niet bij je past. Dus ook als je dit nu leest zou ik zeggen: kom vooral een keertje langs!”
Ben jij benieuwd of een baan in het basisonderwijs bij jou past? Meld je dan aan voor een Kijkje in de Klas of lees meer informatie op de website van Onderwijsloket Arnhem.