Linh Hermans

Heijenoordschool

Directeur

“Als directeur besef ik: leerkrachten zijn je kapitaal!”

Linhs carrière in het onderwijs begon met een kleine omweg. “Na de middelbare school wist ik niet goed wat ik wilde. Ik twijfelde tussen pabo, toerisme of rechten. Uiteindelijk koos ik voor rechten, maar dat bleek niet mijn passie. Het verschil tussen rechten en de pabo was heel groot. De praktijkervaring die je tijdens de pabo opdoet, was voor mij doorslaggevend. Van mentoren tot docenten, ik sprak veel mensen die voor mij een voorbeeld waren. Toen wist ik: daar wil ik naartoe.”

Meer dan docent zijn

Tegenwoordig werkt Linh al bijna twintig jaar in het onderwijs. “Ik heb op allerlei scholen gewerkt en dat heeft mijn carrière echt verrijkt. Door steeds uit mijn comfortzone te stappen, leerde ik iedere keer iets nieuws. Dat was top! Je ziet ook goed hoe scholen het onderwijs op verschillende manieren aanpakken. Het verschilt steeds een klein beetje: het soort onderwijs, hoe teams samenwerken en wat de rol van de directeur is.”

Een paar jaar geleden kreeg Linh het idee dat het tijd was voor een nieuwe richting in haar loopbaan. “Ik wilde meer doen dan voor de klas staan. Ik kreeg van mijn directeur de ruimte om dat te onderzoeken en ik begon met middenmanagement. Dat was een soort check: vind ik leidinggeven eigenlijk wel leuk? Ik was overtuigd. Toen er een traject vrijkwam voor een directeur-in-opleiding bij ons bestuur van Flores, heb ik meteen gesolliciteerd. Die tweejarige opleiding met acht medestudenten heeft me alle voorbereiding gegeven die ik nodig had. Nu werk ik als directeur op de Heijenoordschool, dus ik geloof echt dat als je iets wil en daarvoor gaat, ook al stap je even uit je comfortzone, je heel veel kunt bereiken.”

Nog steeds in de school

Ondanks dat Linh nu een andere functie heeft binnen het onderwijs, vindt ze het nog steeds belangrijk om veel in de school te zijn. “Mijn werkdag is pas echt geslaagd als ik overdag met leerlingen, leerkrachten en ouders praat. Het is belangrijk om te weten wat er leeft op school. Spreek je niemand? Dan weet je ook niet of mensen blij zijn.”

Weten wat er leeft in de school wordt steeds belangrijker, zeker met de problemen rondom het lerarentekort. “Toen ik nog als docent werkte, merkte ik dat het tekort eraan zat te komen. Eerst was het een verhaal uit het westen en hadden we er in Arnhem nog geen last van. Nu merken we het ook hier. Met ons bestuur zijn met daarom met alle scholen aan het nadenken over het anders organiseren van het onderwijs. Zo zijn we beter voorbereid op de toekomst.”

Goud waard

Als directeur is het lerarentekort voor Linh nog zichtbaarder geworden. “Ik was er al snel van overtuigd dat leraren je kapitaal zijn, je goud. Je moet er écht zuinig op zijn. En dat betekent veel focus op werkgeluk en geen onnodige dingen van ze vragen. Laat docenten focussen op het belangrijkste: voor de klas staan, voorbereiden, evalueren en natuurlijk de oudergesprekken.”

Hoe lost Linh dat op? “Door het onderwijs anders te organiseren. Bijvoorbeeld door het inzetten van onderwijsondersteunend personeel voor andere taken binnen de school en meer ruimte te creëren voor het samenwerken. Maar ook door op piekmomenten tijd en ruimte te creëren om bijvoorbeeld te werken aan de rapporten.”

Kom lekker kijken!

Het lerarentekort los je natuurlijk ook op door zoveel mogelijk mensen te inspireren om voor de klas te gaan staan. Daar heeft Linh wel een plan voor. “Je moet mensen laten zien hoe mooi het vak is, door ze uit te nodigen om op school te komen kijken. Zo komen er in maart bijvoorbeeld studenten van de pabo langs. Zij doen mee in de lessen en hebben aan het eind van de dag een gesprek, om al hun vragen te stellen.”

“Ik vind het belangrijk om te laten zien dat het onderwijs ook echt teamwork is. Je bent niet alleen, je werkt samen met collega’s. Zonder die samenwerking kan het namelijk een eenzaam beroep zijn en dat willen we voorkomen. Daarom zijn stagiaires bij ons ook helemaal onderdeel van het team, omdat ze zo merken dat ze erbij horen.”

Dat is ook meteen Linhs advies aan iedereen die twijfelt over het onderwijs: ga eens kijken. “Bel een school op en vraag om een meeloopdag. Een van onze onderwijsassistenten heeft vier maanden lang op verschillende scholen meegelopen, gewoon om te kijken of het vak wel leuk is. Het is een ontzettend mooi beroep, waar je veel voor geeft. Maar je krijgt er ook heel veel voor terug.”

Jenaplanonderwijs

Op de Heijenoordschool geven ze Jenaplanonderwijs. Het grootste verschil met regulier onderwijs is het mengen van jaarlagen. “We werken hier met stamgroepen, waarin leerlingen van verschillende leeftijden samen aan projecten werken. De focus ligt daarin op samenwerken. Leerlingen moeten leren om voor zichzelf op te komen, en anderen feedback te geven. We geven ze kennis van de wereld mee, zodat ze zichzelf kunnen voorbereiden.”

Neem een kijkje in de klas!