Rogier Koch

de Jozefschool

Leerkracht groep 4

“De energie die vanuit de kinderen komt, geeft mij ook ontzettend veel energie!”

Van een studie pedagogisch medewerker naar de gehandicaptenzorg, de kinderopvang en uiteindelijk het onderwijs: Rogier deed het. “Ik werkte jarenlang op een kinderdagverblijf met kinderen van 0 tot 4 jaar oud. Eigenlijk werkt dat hetzelfde als het onderwijs: je wordt er met de jaren beter in. Uiteindelijk werd ik naast mijn werk op de groep, ook pedagogisch coach. Daarvoor moest ik een hbo-opleiding doen. En zo begon ik met de pabo.”

De charme van de onderbouw

De vier jaar op de pabo vlogen voorbij. Daarna kwam Rogier voor een belangrijke keuze te staan: ga je het onderwijs in, of blijf je op de kinderopvang werken als pedagogisch coach? Hij koos voor het onderwijs. “Daar lag een hele nieuwe uitdaging”, vertelt Rogier. “Door mijn jaren op de kinderopvang was ik op sociaal en emotioneel vlak sterk ontwikkeld: ik begreep kinderen goed. Ook aan gesprekken met ouders was ik gewend. Het didactische stuk daarentegen, was wel nieuw voor me.”

Denk aan verschillende vakgebieden zoals als rekenen, taal en spelling, maar ook de bredere ontwikkeling van een kind. “Het waren elementen waar voor mij nog groei lag. Een uitdaging die ik met beide handen aanpakte. “Mijn motivatie? De interactie met de kinderen. Ik krijg enorm veel energie van mijn vierdegroepers. In de onderbouw zijn leerlingen heel leergierig. Ze zijn in groep 4 natuurlijk al wat kritischer, maar ze staan echt open om nieuwe dingen te leren. Die energie die uit de kinderen komt, geeft mij ook energie. En dat maakt mijn werk een van de leukste banen die er is!”

Thematisch leren

Inmiddels is Rogier alweer enkele jaren onderweg in het onderwijs. Wat hem opvalt? “Als een kind gelukkig is, en blij is met zichzelf, leren ze ook makkelijker en meer!” En leren doen de kinderen onder andere door ze leerstof aan te bieden binnen een thema. “Laatst hadden we bijvoorbeeld het thema duurzaamheid. We verzinnen dan allerlei activiteiten binnen dat thema, waar ook de doelen uit andere vakken als taal en spelling in terugkomen.”

In het duurzaamheidthema zijn kinderen aan de slag gegaan met het maken van eigen kleding. Dat combineert Rogier met opdrachten waarbij ze bepaalde woorden die ze leren, gebruiken in een stukje dat ze schrijven over hun zelfgemaakte kleding. “Zo combineer je taal met een thema. We sluiten het thema ook af met een modeshow. Ik ben supertrots als ik de kinderen in hun zelfgemaakte kleding over de catwalk zie lopen. Met natuurlijk de ouders als publiek. Werken met thema’s is een prettige manier van lesgeven. Je behandelt alle ontwikkelingsgebieden, en de kinderen kunnen er toch op hun eigen manier aan werken.”

Een magische kijk op de wereld 

Bij het leraarschap denken mensen al snel dat er veel administratief werk bij komt kijken. Dat weerlegt Rogier graag: “Je hebt meer invloed op je werk dan je zelf denkt. Het mooiste onderdeel van het werk is de interactie met je kinderen en je team. Kom bijvoorbeeld eens een kijkje in de klas nemen. Dan ervaar je zelf hoeveel energie het werken met kinderen geeft.”

Dat plezier komt vaak voort vanuit de nieuwsgierigheid van kinderen. “De manier waarop kinderen naar de wereld kijken is magisch”, vindt Rogier. “Soms moet je jezelf daar ook aan blijven herinneren. Tijdens een schoolreisje ga ik bijvoorbeeld zelf ook gezellig mee van de glijbaan. Gewoon doen!”

Kortom: volgens Rogier is het onderwijs ontzettend leuk. Maar het team waarin je werkt is net zo belangrijk. “Zorg ervoor dat je een team vindt waarin je goed past. In het onderwijs kan je overal aan de slag: ze staan om je te springen. Er zijn zoveel mogelijkheden binnen het onderwijs! Dat maakt het alleen maar belangrijker om de neuzen dezelfde kant op te hebben. Het gaat namelijk niet alleen om het leren, maar ook om het plezier maken tijdens het leren!”

Neem een kijkje in de klas!