Stelios Saridakis

De Boomhut

Leerkracht groep 4

“Het mooiste is als je met iets kleins indruk kan maken”

Stelios groeide op in Griekenland, waar hij de eerste negen jaar van zijn leven het Griekse basisonderwijs volgde. Dat vormde op latere leeftijd de inspiratie voor zijn visie op zijn vak als leerkracht: “Ik wilde het anders doen.”

‘Groep 3 is een bijzonder jaar’

Stelios begon in 2015 met een jaar lesgeven aan kleuters. Daarna combineerde hij groep 7 met groep 3. “Die laatste sprak me erg aan, dus dat heb ik de afgelopen 6-7 jaar gedaan. Groep 3 is een bijzonder jaar. Je leert ze lezen, schrijven en rekenen. Het is ontzettend leuk om daaraan bij te dragen. Nu sta ik alweer 1,5 jaar voor groep 4.”

Groep 4 is anders, maar ook heel leuk, merkt Stelios. “Ze zijn net iets verder en nog steeds jong en leergierig. Die intrinsieke motivatie is leuk en je kunt met veel werkvormen spelen. Zo blijft leren ook voor hen erg interessant. Met goede spelvormen krijg je alle kinderen wel mee. Leerplezier blijft belangrijk.”

Invalpool om te proeven

Na 7 jaar op één basisschool maakte Stelios vorig jaar de overstap naar de invalpool van scholenkoepel Flores. “Dat gaf me mooie inzichten. Ik heb in dat jaar 15 tot 20 scholen gezien en ontdekt wat er nodig is om op een andere school te werken. Ik zag ook veel verschillen tussen scholen, hun visie en de teams en leerlingenpopulatie. Van Montessori en Jenaplan tot het speciaal onderwijs: binnen Flores zijn er veel soorten onderwijs.”

Het gaf Stelios de kans om te kijken welke school hem het meeste aansprak. “Je ziet in een dag best veel. Spreekt deze school mij aan, heb ik iets te brengen?” Na een jaar sprongen twee scholen er voor hem uit, waaronder De Boomhut, zijn huidige werkplek. “Het was het prettige team dat me aansprak. En de leerlingenpopulatie is echt een afspiegeling van de maatschappij. Daarnaast werken we met een heel prettige directeur die veel inbreng van het team waardeert. Het draait hier echt om het onderwijs en het lesgeven. Daar krijg ik veel ruimte voor.” 

Van Griekenland naar Nederland

Als leerkracht heb je een belangrijke rol in het leven van een kind. Dat is een grote verantwoordelijkheid, vindt Stelios. “Ik heb zelf ook leerkrachten gehad die me inspireerden, maar juist anderen hebben meer indruk gemaakt. Voor mij is het belangrijkste in het onderwijs de veiligheid. Dat heb ik soms gemist en dat was voor mij reden om het anders te doen.”

Veiligheid is het allerbelangrijkste om tot leren te komen, zegt hij. “Zonder veiligheid ontwikkelt het kind zich niet op juiste manier. Het is aan de leerkracht om die veiligheid te bieden. Daarvoor moet je kijken, luisteren, in gesprek gaan met de kinderen en ouders. Zorgen voor duidelijke regels en die consequent naleven is ook heel belangrijk.” 

Ouders betrekken

Stelios droomde er lang over om het Griekse onderwijs te veranderen. “Griekse leerkrachten hebben heel veel kennis en onderwijs draait om kennisoverdracht. In mijn minor heb ik stage gelopen in Griekenland en ik merkte dat er nog steeds weinig ruimte is voor pedagogische ontwikkeling.” 

“Contact met ouders vind ik ook heel belangrijk”, zegt Stelios. “Net voor corona deed ik elke dinsdag een inloop met groep 3. Dan kwamen de ouders mee. De kinderen kregen een opdracht die ze samen met de ouders moesten maken. Leuk voor ouders om te zien waar kinderen mee bezig zijn. Kinderen konden trots vertellen en ik zag de band tussen ouders en kind.” 

Anders dan anders

Het leukste van zijn vak vindt Stelios om af en toe af te wijken van de standaard lesvormen. “Zo heb ik pas een theaterstuk opgevoerd met de klas. Natuurlijk, je moet met alle lesstof bezig zijn. Met het theater leren ze over muziek en sociale vaardigheden. Ze moeten stukjes uitschrijven en lezen. Je bundelt alles wat je geleerd hebt in een andere werkvorm. Of ik bereid een leesspeurtocht voor, waarbij kinderen met een bingokaartje de woorden die ze moeten lezen door de klas moeten zoeken. Ja, dat kost veel voorbereiding, maar je haalt er ook heel veel voldoening uit.”

Dat maakt het voor hem ook echt leuk, vertelt Stelios. “Vorige week nog gaf ik een spellingles die niet lekker liep. Toen ben ik met de hele klas het park hiernaast in gegaan en heb ik er een tikspel van gemaakt. Ze waren aan het lezen en spelen en hebben toch spelling leren toepassen.”

Theoretische uitdaging

Voor Stelios vormde de theorie in de opleiding een uitdaging. “Ik had heel goede ervaringen op stages. Dat ging altijd goed, ik had veel goede cijfers en spreek veel mentoren nog geregeld. Maar, al die theorie: daar struikelde ik over. Ik heb er geregeld over gedacht om te stoppen. Gelukkig zeiden mentoren dan: ‘Doe dat niet, je bent een fantastische leerkracht. Die theorie komt wel!’ Het is voor veel studenten soms doorbijten, maar ik hoop dat ik ze kan overtuigen gewoon door te gaan. Houd je droom voor ogen!”

Plan een Kijkje in de klas bij Stelios op De Boomhut in Arnhem via www.han.nl/kijkje-in-de-klas.

Neem een kijkje in de klas!